Statut – nasz nawigator
Nasze statutowe cele dają nam napęd do codziennego działania w fundacji. Jeśli masz pomysł w obszarze bhp skontaktuj się z nami może zrealizujemy go razem, gdy wpisze się w nasze cele.
Statut Fundacji
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja pod nazwą: Fundacja Na Rzecz Rozwoju Bezpieczeństwa Pracy, zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona przez Adama Sikorę, zwanego dalej „Fundatorem”, aktem notarialnym z dnia 19.03.2020 r., sporządzonym przez notariusza Elżbietę Nurzyńską w Kancelarii Notarialnej w Warszawie, numer repertorium A nr 730/2020, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2
- Siedzibą Fundacji jest miejscowość Łódź (województwo łódzkie).
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania celów statutowych Fundacja może działać także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz współpracować z instytucjami zagranicznymi.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
- Fundacja ma osobowość prawną, może tworzyć ośrodki, biura, oddziały, filie i przedstawicielstwa w kraju i za granicą, a także nawiązywać współpracę i kontakty z podmiotami zagranicznymi.
- Fundacja może także przystępować do spółek, fundacji, stowarzyszeń i spółdzielni.
- Decyzję w sprawach, o których mowa w ustępie 5 i 6 niniejszego paragrafu podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
§ 3
- Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i tytuły honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację.
- Fundacja ma prawo używania odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Fundacja może używać odpowiednika jej nazwy w obcych językach.
Rozdział II. Cele działania Fundacji oraz sposoby realizacji celów
§ 4
- Celem głównym działania Fundacji jest ochrona i promocja zdrowia, w tym:
- ochrona przed wypadkami w środowisku pracy;
- zapobieganie chorobom zawodowym;
- promowanie bezpiecznego środowiska pracy;
- wspieranie i upowszechnianie problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy, integracja jednostek i środowisk zainteresowanych rozwojem i popularyzacją tego tematu;
- rozwój i wspomaganie aktywności naukowej w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy;
- upowszechnianie wiedzy, osiągnięć naukowych oraz wyników badań naukowych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
- wspierania wszystkich dziedzin sztuki i wszelkiej działalności kulturalnej związanej z tematyką bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Ponadto celem Fundacji, w tym również w nawiązaniu do celu głównego jest:
- rozwój współpracy pomiędzy sektorami biznesu, administracji publicznej, organizacji pozarządowych i podmiotami sektora ekonomii społecznej;
- integracja oraz reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem;
- pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
- dobroczynność;
- wspieranie i upowszechnienie kultury fizycznej i sportu;
- wspieranie i upowszechnianie ochrony środowiska i ekologii;
- wspieranie rozwoju obszarów wiejskich;
- wspieranie i upowszechnienie rewitalizacji;
- wspieranie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
- wspieranie działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
- wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- wspieranie rozwoju organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;
- wspieranie i upowszechnienie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- promocja wolontariatu.
§ 5
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- prowadzenie działalności edukacyjnej, w tym organizowanie odczytów, wykładów, szkoleń, warsztatów, sesji, seminariów naukowych i dydaktycznych, konferencji naukowych i naukowo-szkoleniowych oraz innych form przekazywania wiedzy (PKD 85.59.B);
- organizowanie szkoleń zawodowych (PKD 85.59.B);
- organizowanie spotkań integrujących różne środowiska (PKD 94.99.Z);
- prowadzenie działalności wydawniczej, w tym opracowywanie, publikowanie i rozpowszechnianie w dowolnej formie w szczególności prac naukowych, edukacyjno-szkoleniowych oraz biuletynów, broszur i innych materiałów dydaktyczno-szkoleniowych(PKD 58.11.Z);
- prowadzenie działalności badawczej (PKD 72.10.Z);
- prowadzenie kampanii medialnych i informacyjnych (PKD 73.11.Z);
- udzielenie pomocy prawnej potrzebującym (PKD 69.10.Z);
- udzielenie pomocy psychologicznej potrzebującym (PKD 86.93.Z);
- prowadzenie działalności charytatywnej, w tym udzielanie wsparcia finansowego i rzeczowego potrzebującym (PKD 88.99.Z);
- organizowanie wydarzeń i imprez o różnym charakterze (PKD 82.30.Z);
- prowadzenie akcji i kampanii promocyjno-informacyjnych (PKD 73.11.Z);
- organizowanie akcji i kampanii społecznych (PKD 73.11.Z);
- opracowywanie, wdrażanie różnego rodzaju programów oraz projektów (PKD 94.99.Z);
- utrzymanie, budowa oraz rozbudowa obiektów i urządzeń związanych z problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy (PKD 41.00.B);
- organizowanie miejsc pracy (PKD 78.10.Z);
- organizowanie staży i praktyk zawodowych (PKD 85.69.Z);
- organizowanie wyjazdów studyjnych (PKD 85.69.Z);
- organizowanie wolontariatu (PKD 94.99.Z);
- przyznawanie stypendiów i nagród (PKD 94.99.Z);
- sprzedaż przedmiotów darowizny (PKD 94.99.Z).
- Fundacja prowadzi działalność, o której mowa w ust. 1 jako:
- działalność nieodpłatną pożytku publicznego (pkt. a-s),
- działalność odpłatną pożytku publicznego (pkt. t).
- Fundacja prowadzi działalność, o której mowa w ust. 1 na rzecz ogółu społeczeństwa, w tym w szczególności: pracowników, pracodawców, poszkodowanych w wypadkach przy pracy, dzieci, młodzieży, kobiet, mężczyzn, seniorów, osób w wieku emerytalnym, osób z niepełnosprawnościami, cudzoziemców, uchodźców, osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, ofiar katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen, osób ze szczególnymi potrzebami oraz rodzin w/w osób.
- Fundacja dla realizacji celów statutowych może współpracować z władzami samorządowymi, rządowymi, organizacjami pozarządowymi, krajowymi i zagranicznymi instytucjami i organizacjami.
- Fundacja opiera swoją działalność na pracy wykwalifikowanych pracowników oraz na pracy społecznej, świadczonej przede wszystkim w formie wolontariatu.
§ 6
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach wyłącznie jako dodatkową i służebną w stosunku do prowadzonej przez Fundację działalności pożytku publicznego.
- Działalność gospodarcza Fundacji nie może pokrywać się z prowadzoną przez Fundację działalnością odpłatną pożytku publicznego.
- Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga rachunkowego wyodrębnienia tej formy działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i jej wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
- Do działalności gospodarczej Fundacja nie może angażować wolontariuszy.
- Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy. Pierwszy rok obrotowy kończy się w dniu 31.12.2020 r.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności 2025):
- 85.59.B – Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych;
- 58.11.Z – Wydawanie książek;
- 71.12.Z – Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne;
- 72.10.Z – Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych;
- 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych;
- 74.99.Z – Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- 85.53.Z – Pozostałe formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu;
- 85.59.D – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- 85.69.Z – Działalność wspomagająca edukację, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 7
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 10.000,00 PLN (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), stanowiący środki pieniężne wniesione przez Fundatora do Fundacji, wymienione w akcie notarialnym jej ustanowienia.
- Z funduszu założycielskiego przekazanego przez Fundatora na działalność gospodarczą przeznacza się kwotę 5.000,00 PLN (słownie: pięć tysięcy złotych zero groszy).
- Fundacja może tworzyć fundusze, w tym o charakterze celowym, zgodnie z wolą ofiarodawcy lub spadkodawcy, w tym w szczególności fundusze sygnowane ich imieniem, nazwiskiem lub nazwą.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 8
- Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji, subwencji oraz grantów;
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, loterii i innych podobnych akcji społecznych organizowanych przez Fundację i na rzecz Fundacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego;
- odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych;
- działalności gospodarczej Fundacji – w przypadku jej podjęcia;
- innych wpływów dopuszczalnych przez obowiązujące przepisy prawa.
- W Fundacji zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- Całość uzyskiwanych przez fundację dochodów, w tym z prowadzonej działalności gospodarczej jest przeznaczona na działalność statutową w zakresie działalności pożytku publicznego.
§ 9
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu zobowiązany jest złożyć, w ustawowym terminie Zarząd Fundacji.
- Zarząd Fundacji może złożyć oświadczenie o przyjęciu spadku, jedynie z dobrodziejstwem inwentarza i jedynie w przypadku, gdy stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
- Dochody pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i mogą być użyte na realizację celów statutowych, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
Rozdział IV. Organy Fundacji i sposób zorganizowania
§ 11
- Organami Fundacji jest Zarząd i Rada Fundacji.
- Wyboru oraz odwołania pierwszych i kolejnych członków Zarządu oraz Rady Fundacji dokonuje Fundator.
- Fundator może być członkiem Zarządu albo członkiem Rady Fundacji.
- Członkowie Zarządu oraz Rady Fundacji są powoływani na czas nieoznaczony.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Rady Fundacji:
- nie mogą być członkami Zarządu;
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Fundacji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
- nie mogą pozostawać z Członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe
- Zarząd składa się z członków w liczbie od 1 do 3 członków, w tym każdorazowo co najmniej z Prezesa Zarządu.
- Rada Fundacji składa się z członków w liczbie co najmniej 3 członków, w tym każdorazowo co najmniej Przewodniczącego Rady Fundacji oraz Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji.
- Pierwszym Prezesem Zarządu ustanawia się Fundatora.
§ 11
- Członkostwo w Zarządzie oraz Radzie Fundacji ustaje z chwilą:
- odwołania przez Fundatora,
- śmierci członka Zarządu lub członka Rady Fundacji,
- rezygnacji członka Zarządu lub członka Rady Fundacji,
- skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Rezygnacja z funkcji członka Zarządu lub członka Rady Fundacji powinna być złożona w formie pisemnej. W przypadku Zarządu, członek Zarządu składa rezygnację na ręce Prezesa Zarządu, a gdy rezygnacja dotyczy Prezesa Zarządu na ręce Fundatora. w przypadku Rady Fundacji członek Rady Fundacji składa rezygnację na ręce Przewodniczącego Rady Fundacji, a gdy rezygnacja dotyczy Przewodniczącego Rady Fundacji na ręce Fundatora.
§ 12
- W przypadku Zarządu jednoosobowego – do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach w tym w sprawach majątkowych uprawniony jest Prezes Zarządu działający samodzielnie.
- W przypadku Zarządu wieloosobowego – do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że statut lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej. W przypadku równej liczby głosów, decydujący jest głos Prezesa Zarządu.
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należy kierowanie działalnością i reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, a także podejmowanie uchwał w innych sprawach, w szczególności:
- realizowanie celów statutowych Fundacji;
- organizowanie działań służących realizacji celów Fundacji;
- opracowywanie wieloletnich i rocznych programów działania Fundacji;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
- przygotowywanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji;
- przyjmowanie subwencji, darowizn, dotacji, spadków i zapisów;
- ustalanie wielkości zatrudnienia, warunków pracy, zasad wynagradzania oraz wielkość środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji niebędących członkami Zarządu;
- podejmowanie inicjatywy w zakresie zmian statutu Fundacji;
- podejmowanie decyzji o przystąpieniu do spółek i fundacji, stowarzyszeń i spółdzielni.
- Posiedzenia Zarządu są zwoływane przez Prezesa Zarządu co najmniej raz w roku za pomocą wszelkich dostępnych form komunikowania się (listem poleconym, emailem, itd.).
- Prezes Zarządu jest zobowiązany zwołać posiedzenie Zarządu także na żądanie któregokolwiek członka Zarządu.
- Posiedzenie Zarządu może się odbywać w formie telekonferencji.
- Przebieg posiedzenia Zarządu musi zostać utrwalony w protokole podpisanym przez wszystkich biorących w nim udział członków Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się bez formalnego zwołania, o ile obecni są wszyscy członkowie Zarządu i wyrażają oni zgodę na odbycie posiedzenia i podjęcie uchwał objętych porządkiem obrad.
- Uchwały Zarządu mogą być podejmowane w trybie obiegowym. W przypadku podejmowania uchwały w trybie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, projekt uchwały powinien być przekazany wszystkim członkom Zarządu wraz z pismem Prezesa Zarządu, w którym określa się sposób, termin i miejsce dostarczenia podpisanej przez członka Zarządu uchwały. Uchwała podjęta w trybie obiegowym jest ważna po podpisaniu jej przez co najmniej połowę członków Zarządu uprawnionych do głosowania. Prezes Zarządu powiadamia członków Zarządu o wyniku głosowania nad uchwałą pisemnie. Treść uchwały Zarządu podjętej w trybie, o którym mowa w zdaniach poprzedzających, Prezes Zarządu przedstawia Zarządowi niezwłocznie listownie lub droga e-mail oraz do wiadomości na najbliższym posiedzeniu.
§ 13
- Rada Fundacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że statut lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej. W przypadku równej liczby głosów, decydujący jest głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
- Do zakresu działania Rady Fundacji należy:
- kontrola działalności Fundacji pod względem celowości, prawidłowości i zgodności z obowiązującymi przepisami i postanowieniami Statutu;
- badanie gospodarki finansowej Fundacji;
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli;
- zawieranie umów pomiędzy Fundacją a członkiem Zarządu oraz reprezentowanie Fundacji w sporach pomiędzy Fundacją a członkiem Zarządu – do czynności tych wystarczy jeden z członków Zarządu wskazany w jej uchwale;
- pełnienie roli bezpośredniego przełożonego w stosunku do członków Zarządu zatrudnionych w Fundacji na postawie umowy o prace;
- badanie i zatwierdzanie sprawozdań Fundacji, w tym sprawozdania merytorycznego i finansowego sporządzanego przez Zarząd Fundacji.
- Rada Fundacji w celu wykonania swoich zadań jest uprawniona do:
- żądania od członków Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
- żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
- Posiedzenie Rady Fundacji jest zwoływane przez Przewodniczącego Rady Fundacji co najmniej raz w roku za pomocą wszelkich dostępnych form komunikowania się (listem poleconym, e-mailem, itd.).
- Przewodniczący Rady Fundacji jest zobowiązany zwołać posiedzenie Rady Fundacji także na żądanie któregokolwiek członka Rady Fundacji.
- Posiedzenie Rady Fundacji może się odbywać w formie telekonferencji.
- Przebieg posiedzenia Rady Fundacji musi zostać utrwalony w protokole podpisanym przez wszystkich biorących w nim udział członków Rady Fundacji.
- Uchwały Rady Fundacji mogą być podejmowane w trybie obiegowym. w przypadku podejmowania uchwały w trybie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, projekt uchwały powinien być przekazany wszystkim członkom Rady Fundacji wraz z pismem Przewodniczącego Rady Fundacji, w którym określa się sposób, termin i miejsce dostarczenia podpisanej przez członka Rady Fundacji uchwały. Uchwała podjęta w trybie obiegowym jest ważna po podpisaniu jej przez co najmniej połowę członków Rady Fundacji uprawnionych do głosowania. Przewodniczący Rady Fundacji powiadamia członków Rady Fundacji o wyniku głosowania nad uchwałą. Treść uchwały Rady Fundacji podjętej w trybie, o którym mowa w zdaniach poprzedzających, Przewodniczący Rady Fundacji przedstawia Radzie Fundacji niezwłocznie listownie lub droga e-mail oraz do wiadomości na najbliższym posiedzeniu.
§ 14
- Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie z tytułu sprawowania swojej funkcji lub wykonywania innych działań na rzecz Fundacji.
- Poszczególni członkowie Zarządu nie mogą brać udziału w podejmowaniu decyzji w sprawach ich dotyczących a w szczególności opisanych w ust. 1 powyżej.
- Członkowie Zarządu mogą być powołani przez Fundatora pozostawać z Fundacją w stosunku pracy, umów cywilnoprawnych lub wykonywać ją jako wolontariusze.
- Wynagrodzenie członków Zarządu określa Rada Fundacji.
- Wynagrodzenie członków Zarządu i pracowników biura wypłacane jest ze środków Fundacji.
§ 15
- Do wyłącznej kompetencji Fundatora należy:
- dokonywanie zmian statutu Fundacji,
- zatwierdzanie regulaminu Rady Fundacji,
- ustalanie głównych kierunków realizacji celów statutowych Fundacji i kontrola ich wykonywania.
- W przypadku śmierci Fundatora, uprawnienia Fundatora przewidziane w statucie przysługują jego spadkobiercom, którzy wykonują uprawnienia Fundatora przez wspólnego przedstawiciela.
§ 16
- Fundator może postanowić o utworzeniu Rady Programowej Fundacji.
- Rada Programowa stanowi ciało doradcze Fundacji, wobec czego nie stanowi ona organu Fundacji.
- Zadaniem Rady Programowej jest udzielanie rad i konsultacji organom Fundacji w zakresie celów, zadań i funkcji Fundacji, a także przyczynianie się do upowszechniania idei Fundacji.
- Rada Programowa składa się z osób zasłużonych dla problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych wybitnych osobistości.
- Nadanie tytułu członka Rady Programowej Fundacji należy do wyłącznej kompetencji Fundatora i stanowi symboliczny akt przyjęcia w poczet tego ciała, potwierdzający utożsamianie się danej osoby z celami Fundacji. Członkiem Rady Programowej zostaje osoba fizyczna, która wyraża zgodę na przyjęcie w poczet Rady Programowej, składając pisemne oświadczenie.
- Liczba członków Rady Programowej jest nieograniczona.
Rozdział V. Postanowienia końcowe
§ 17
- Zmiany Statutu mogą być dokonane przez Fundatora.
- Zmiana Statutu może dotyczyć celu Fundacji, jak i sposobów jego realizacji.
§ 18
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, bądź w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Fundator, po zasięgnięciu opinii Zarządu.
- Likwidatorami Fundacji są członkowie Zarządu, chyba, że Fundator postanowi inaczej.
- W czasie likwidacji Fundacja reprezentowana jest we wszystkich rodzajach spraw (niemajątkowych i majątkowych) przez likwidatorów działających jednoosobowo.
- Likwidatorzy mają obowiązek działać z należytą starannością i przeprowadzić likwidację Fundacji w możliwie najkrótszym czasie.
- Likwidatorzy powinni niezwłocznie po ich powołaniu:
- zgłosić do rejestru sądowego wniosek o wpisanie otwarcia likwidacji Fundacji,
- podać do publicznej wiadomości informację o otwarciu likwidacji Fundacji wzywając wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności w terminie co najmniej miesiąca od dnia tego ogłoszenia;
- przystąpić do sporządzenia sprawozdania finansowego na dzień otwarcia likwidacji oraz listy zobowiązań Fundacji,
- sporządzić plan finansowy likwidacji i plan zaspokojenia zobowiązań.
- Do likwidatorów stosuje się odpowiednio postanowienia Statutu odnoszące się do członków Zarządu Fundacji.
- Fundacja w czasie likwidacji nie używa oznaczenia „w likwidacji”.
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, z zastrzeżeniem treści art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach, instytucjom, których działalność odpowiada celom Fundacji, lub innym placówkom wskazanym przez Fundatora lub Zarząd Fundacji.
§ 19
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy zdrowia (wybrany ze względu na przeważający cel działalności Fundacji).
- Fundacja corocznie składa ministrowi właściwemu sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły. Sprawozdanie obejmuje okres roku kalendarzowego.
§ 20
Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.Aktualny Statut w pliku PDF jest dostępny pod osobnym linkiem.